ITS: wrzutka czy może coś więcej?
ITS: wrzutka czy może coś więcej?

Końcem 2018 roku w Bielsku-Białej wdrożony został ITS, czyli Inteligent Transport System to jeden z elementów smart city –inteligentnego miasta.

Ma na celu świadczenie usług związanych z różnymi rodzajami transportu i zarządzania ruchem oraz pozwala na lepsze informowanie użytkowników a także bezpieczniejsze, bardziej skoordynowane i „inteligentniejsze” korzystanie z sieci transportowych.
ITS jest połączeniem elektroniki i technologii informatycznych z inżynierią transportu w celu planowania, projektowania, obsługi, utrzymywania i zarządzania systemami transportu. Wdrażanie pierwszych systemów ITS rozpoczęto w Polsce na początku dekady. W Bielsku-Białej system taki zaczął swoją  „służbę” pod koniec 2018 roku. Postał w ramach większego projektu i promowany jest jako „ITS w Bielsku-Białej – nowoczesne miasto naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców”.  
„W ramach projektu ITS w Bielsku-Białej, zmodernizowano infrastrukturę związaną z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniach oraz przejściach dla pieszych. Na głównych skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych wymieniono maszty i wysięgniki sygnalizatorów, same sygnalizatory, sprawdzono lub zainstalowano nowe pętle indukcyjne służące do detekcji pojazdów podjeżdżających do sygnalizacji. Głównym celem inwestycji jest poprawa warunków ruchu drogowego w mieście, ze szczególnym uwzględnieniem transportu publicznego” – czytamy na stronie Miejskiego Zarządu Dróg. Tyle i tylko tyle. A może aż tyle?
 Jak wynika z pomiarów dokonanych przez wykonawcę systemu, firmę Sprint S.A. z Olsztyna, ruch autobusów przyspieszony został o 20 proc., a samochodów aż o 38%. Czy rzeczywiście kierujący pojazdami odczuwają aż tak zdecydowany postęp? Poszukaliśmy, popytaliśmy i wszyscy bez wyjątku stwierdzili, że jest to „bardzo niedoskonały system”, a korki pojawiły się tam, gdzie ich wcześniej nie było. Nie najszczęśliwsze, wręcz niebezpieczne rozwiązanie – szczególnie dla autobusów przegubowych – panuje na Rondzie „Solidarności” (przy CH Sarni Stok), a na skrzyżowaniu Bora-Komorowskiego z ulicą Partyzantów (obok Gemini)  kierowcy narzekają na brak płynności. Identyczne opinie wyrazili na ten temat internauci, których opinie (pisownia oryginalna) cytujemy w ramce.
Czy wprowadzenie ITS wymusi kolejne zmiany? Skoro ruch autobusów przyspieszony został o 20 proc. to w ślad za tym  pójść powinna radykalna zmiana rozkładów jazdy. – Nie planujemy głębszych zmian w rozkładach jazdy – usłyszeliśmy w Dziale Eksploatacji MPK. Wygląda na to, że ten bardzo niedoskonały system został „wrzucony” na siłę do większego projektu dotyczącego zakupu nowoczesnych autobusów. 
Znane powiedzenie mówi – każda sroka swój ogonek chwali. Czy tak jest też w przypadku bielskiego ITS? Czy system ten spełnia oczekiwania mieszkańców? Czy istnieje możliwość jego rozbudowy? Temat będziemy kontynuować w kolejnych wydaniach naszej gazety. 
Krzysztof  Kozik
 

Opinie internautów na temat systemu ITS (pisownia oryginalna):

Aleksander Zieleźnik: Skrzyżowanie Bora Komorowskiego, Andersa, Partyzantów... Dawniej wystarczyło zwolnić przy małym ruchu i zmieniało się na zielone. Teraz stoimy mimo że jest pusto. Czasami 2 cykle bo z Bora na Szczyrk czasami wypadnie 1 cykl. 
Najbardziej podoba mi się prawoskręt z każdego kierunku. Czerwone, nic nie jedzie, nagle puszczają cały ruch w poprzek i wtedy dla nas strzałka. Za sygnalizator zdążą wjechać 2 auta i czekają aż będzie dało się włączyć. Nagle pusto, mogliby wszyscy jechać ale nie, teraz jest czerwone...
Krzysiek Oczachowski: Skrzyżowanie Bystrzańska-Willowa-wjazd na obwodnicę. Te światła to kpina. Jadąc od strony Bystrej czerwone światło potrafi palić się w nieskończoność... Nikt nie zjeżdża z obwodnicy, na nią nie wjeżdża,a czerwone się i tak pali. Kuriozalna sytuacja, jak jadąc od centrum, dosłownie na 5  sekund włączy się czerwone. Chyba tylko po to, żeby wkurzać kierowcę. Nie rozumiem, dlaczego tam nie zrobiono ronda. Projektanci potrafią strzelić rondo w miejscu, gdzie przejedzie jedno auto na godzinę, a tam gdzie by miało realne zastosowanie, to już nie..
Dariusz Hejduk:  Skret z piastowskiej na warszawską po 14-15. Korek od listopadowej.. wcześniej tego nie bylo... korki od zwirki do pl Mickiewicza to samo. Jaja sobie robia?!
Grzegorz Wieczorek: Najlepszy jest zjazd z Partyzantów w Michałowicza jadąc od centrum. Zielone co 2 minuty i max 2-4 samochody przejeżdżają. 
Dodatkowo nowy system wydłużył pokonanie tego skrzyżowania przez pieszych. 
Józef Szyszka: Z poziomu użytkownika czyli kierowcy to dramat, czyli jazda od czerwonego do czerwonego a tyle się o smogu pierdo....!
Michał Modrzejewski:
 Lewoskręt obok sarniego stoku w kierunku centrum, codziennie o 21:50 stoję 10min. 
 

 


Lista wiadomości
Strona główna

Reklama

Reklama

Reklama