Głos sprzeciwu z Hałcnowa
Głos sprzeciwu z Hałcnowa

Jednym z założeń Studium Przestrzennego Miasta jest budowa nowej obwodnicy Hałcnowa.

Projekt ten został podzielony na 2 odcinki. Pierwszy z nich to budowa drogi w porozumieniu z GDDKIA od skrzyżowania ul Wyzwolenia z ul Księżycową do skrzyżowania ul Wyzwolenia z ul Kolonia. Pomysł ten jest znany od dawna, gdyż ma być to droga serwisowa budowanej drogi ekspresowej S1 na Śląsk, do węzła Kosztowy.
Mieszkańców Hałcnowa mocno natomiast zaniepokoił drugi odcinek tej „obwodnicy” centrum Hałcnowa, od skrzyżowania Wyzwolenia/Kolonia do węzła Rosta. Projekt ten został naniesiony bez jakichkolwiek konsultacji z mieszkańcami osiedla. Ulica ta miałaby przebiegać przez gęsto zabudowane osiedle domków jednorodzinnych, a nawet kilka z nich trzeba by wywłaszczyć. 
Niegdyś spokojna dzielnica na obrzeżach miasta, teraz zamienia się w jeden z głównych węzłów komunikacyjnych w kraju. Osiedle już niegdyś zostało przecięte drogą szybkiego ruchu S1, zmieniając diametralnie standard życia. Domy znajdujące się najbliżej ekranów straciły na wartości, latem prawie że niemożliwe jest otworzenie okna wieczorem czy zrelaksować się w ogrodzie. Zgodnie z obowiązującym prawem wszystko jest w jak najlepszym porządku, a odległość ok. 50 m od tak ruchliwej drogi nie pogarsza warunków bytowych. Teraz się dowiadujemy, że ktoś planuje w tym pasie 50 m wybudować kolejną drogę. I to nie byle jaką - drogę która ma odebrać cały ruch tranzytowy z okolicznych wsi i miast.
Pod koniec stycznia ponad 60 mieszkańców ul Kolonia i Architektów (najbardziej dotkniętych tą inwestycją) złożyło w Urzędzie Miasta pismo, w którym domagają się wyjaśnienia sprawy i stanowczo przeciwstawiają się projektowi budowy drugiej części obwodnicy.
W tym samym czasie zostało zorganizowane spotkanie mieszkańców Hałcnowa z władzami miasta, przedstawicielami biura rozwoju miasta, radnymi miasta i osiedla. Spotkanie to miało burzliwy charakter, a uczestnicy nie doczekali się odpowiedzi na wiele pytań, których goście wyraźnie unikali. W imieniu mieszkańców chcielibyśmy je niniejszym skierować pod adresem władz miasta:
  1. Jakie ekspertyzy i badania wskazują, że po wybudowaniu obwodnicy zmniejszy się ruch w centrum Hałcnowa.? Z jakiego okresu one pochodzą?
  2. Czy budowa drogi S-1 do węzła Kosztowy oraz Beskidzkiej Drogi Integracyjnej w kierunku Krakowa oraz powstanie węzłów na tych drogach w Starej Wsi oraz Kozach nie rozwiąże problemu tranzytu przez Hałcnów, który stanowi dziś znaczne obciążenie przebiegającej przez niego centralnie ul. Wyzwolenia? Czy mieszkańcy Kęt, Oświęcimia, Wilamowic, a nawet Pisarzowic czy Hecznarowic będą nadal chcieć poruszać się przez centrum dzielnicy, w sytuacji gdy dojazd do centrum Bielska-Białej zapewnią im wygodne drogi ekspresowe?
  3. Czy zakończenie remontu na ulicy Krakowskiej również znacząco nie wpłynie na obniżenie natężenia ruchu w Hałcnowie?
  4. Co do tej pory miasto zrobiło i co zamierza zrobić dla usprawnienia dojazdu do centrum poza projektami budowy kolejnych dróg?
    1. czy zamierza otworzyć dla ruchu fragment ulicy Czerwonej od ulicy Wyzwolenia do ulicy Niepodległości i wyjaśni dlaczego dotąd ten fragment był niedostępny dla samochodów jadących ul. Wyzwolenia i chcących skręcić w ulicę Czerwonej i odwrotnie?
    2. czy zamierza starać się o rozwój komunikacji miejskiej, tak by ułatwiać mieszkańcom podjęcie decyzji o zostawieniu samochodu w garażu i dojazdu do miasta autobusem MZK?
    3. jak współpracuje z innymi przewoźnikami, funkcjonującymi na interesującym nas obszarze (PKS Bielsko-Biała, prywatne busy, pociągi Przewozów Regionalnych na trasie Bielsko-Biała-Kęty,-Wadowice-Kraków) w celu ułatwienia mieszkańcom dostępu do pozamiejskiej komunikacji publicznej (wspólne bilety, parkingi typu park and ride) itd.
Hałcnów jest tą częścią Bielska-Białej, która w znaczący sposób dotknięta jest problemami natury komunikacyjnej. To przez jej teren wytyczono zarówno obwodnicę wschodnią miasta, tu także znajduje się węzeł Suchy Potok, z którego mają być poprowadzone wspomniane wyżej drogi ekspresowe na Śląsk oraz do Krakowa. Hałcnów ze spokojnej, podmiejskiej dzielnicy zmienił się i zmienia nadal w jeden z najważniejszych w skali kraju węzłów komunikacyjnych. Mieszkańcy się z tym pogodzili. Nie chcą jednak kolejnej drogi, która w będzie negatywnie ingerować w życie dzielnicy i jej mieszkańców. Problemów nie rowiąże budowa kolejnej drogi po to, by rzekomo rozładować korki w dzielnicy.  Dodajmy, że mieszkańcy od dawna zmagają się z problemami, których miasto dotąd nie rozwiązało. Należą do nich:
  • Odcięcie osiedla od kościoła na osiedlu Rosta - po wybudowaniu obwodnicy nie został wybudowany żaden chodnik, nie przewiduje się nawet możliwości jego wybudowania.
  • Przejście dla pieszych przez ul Wyzwolenia (powstałe po śmiertelnym wypadku), wyznaczone niezgodnie z przepisami z chodnika do rowu. Oficjalne stanowisko ratusza - od ul Murarzy do przejścia dla pieszych jest 112m, według prawa można przechodzić przez jezdnię.
  • Skrzyżowanie ul Wyzwolenia z ul Krzemionki - po ostatnim śmiertelnym wypadku uznano, iż faktycznie jest to niebezpieczny rejon, mimo że już wcześniej wpływały do ratusza liczne petycje czy interpelacje.
  • W zeszłym roku już informowaliśmy iż:
  • ograniczenie prędkości do 20 km/h na osiedlu nie jest przestrzegane przez samochody z ruchu tranzytowego
  • ul. Architektów korkuje się na tyle, że w razie wezwania służb ratunkowych nie ma szans aby dojechały na czas
  • na jesieni został śmiertelnie potrącony kot, w miejscu w którym często przebywają dzieci. Kierowca nawet się nie zatrzymał zobaczyć co się stało, zredukował bieg i uciekł z miejsca zdarzenia.
Nie zgadzamy się z tym aby przez nasze osiedle planowano kolejną drogę która w naszym odczuciu niczego nie poprawi, a wręcz pogorszy. Mieszkańcy zdążyli się już przyzwyczaić iż Hałcnów i jego drogi są tranzytowe, iż w najbliższej okolicy powstaje jeden z głównych krajowych ciągów komunikacyjnych ale ostro się sprzeciwiają budowie kolejnej drogi pod samymi oknami. 
Grzegorz Janowicz, Grzegorz Wnętrzak – mieszkańcy Hałcnowa
 


Lista wiadomości
Strona główna

Reklama

Reklama

Reklama